Tapanilan Eläkkeensaajat ry

Historiaa perustamisesta tähänpäivään

Tapanilan Eläkkeensaajat ry:n perustamissanat lausuttiin Tapanilan VPK:n talolla 24.5.1964. Yhdistyksen nimeksi tuli Tapanilan kansaneläkeläisten yhdistys. Keskusliiton nimen muutoksen yhteydessä yhdistys vaihtoi nimeksi Tapanilan Eläkkeensaajat ry 24.11.1969. Yhdistyksemme aktiivisena perustajajäsenenä toimi Julia Holopainen, hän toimi yhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana. Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Martti Pöysälä vuodet 1999-2012.Vuoden 2013 puheenjohtajaksi valittiin Irmeli Mäenpää. Olemme yksi Eläkkeensaajien Keskusliiton reilun 350 yhdistyksestä, joissa yhteensä lähes 35 000 jäsentä. Olemme Eläkkeensaajien Keskusliiton Helsingin Piirin vanhimpia yhdistyksiä. Yhdistyksemme vietti 45-vuotis toimintavuottaan, pääjuhlaa vietettiin 19.04.2009, juhlapuhujana Ralf Friber ja juontajana toimi Matti J Laine. Ohjelma oli korkealaatuista, kuorolaulusta vastasivat Tapanilan Seniorilaulajat ja Hyvinkään Työväen Mieskuoro, musiikista huolehti Helsingin Työväenyhdistyksen soittokunta.

Yhdistyksen 50 -vuotisjuhlaa vietettiin kevätkauden viimeisenä kerhopäivänä 27.05.2014. Vuotta juhlittiin ns. omanväen kesken Toukokuussa perustamispäivän tienoilla oli varsinainen juhlakerho, jossa puhujana oli Eläkkeensaaja ry:n puheenjohtaja Matti Hellsten. Muusta ohjelmasta vastasi omat osaajamme, Tapanilan Seniorilaulajat, Mosan Kisällit, Duo Suomi, Marjatta Snellman esittäen Marja-Liisa Nurmen kirjoittaman kronikan, ”Hengästynyt Elvi juoksee saappaissaan näyttämölle.” Tilaisuudessa jaettiin ansioituneille jäsenillemme Teuvo Jokiharjulle, Ritva Vilenille ja Ossi Sirenille EKL:n kultaiset ansiomerkit.

Yhdistyksen syyskokouksessa 2014 kutsuttiin aktiivinen toimija ja pitkäaikainen puheenjohtaja Martti Pöysälä yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi.

Juhlavuoden päätteeksi yhdistys tarjosi jäsenilleen maittavan jouluaterian, johon osallistui 126 jäsentä.

Yhdistyksemme jäsenenä saat uusia ystäviä ja harrastuksia, mielenkiintoisia retkiä ja tutustumiskäyntejä. Virkistävää kerhotoimintaa tiistaisin yhdessä Tapanilan Kotien Puolesta ry:n kanssa vuoroviikoin, keskiviikkosin vuonna 2018 aloittanut Lavis-lavatanssijumppa ja torsaikerhossa tuolijumppaa ja sisä-bocciaa. Lavis-lavatanssijumppa loppuu ja Uutena aloittaa Kuntotanssi 2019. Mahdollisuuden vaikuttaa eläke-etuihin. Järjestämme kylpylä ja teatteri matkoja, ulko- ja kotimaahan. Eläkkeensaajien Keskusliitto omistaa Täyttä Elämää Lomat Oy:n joka ylläpitää toimintaa EKL:n Virroilla sijaitsevassa Rajaniemen lomakeskuksessa sekä Helsingissä Käpylän työväentalossa joissa tarjotaan palveluja jäsen hintaan. Kaiken tämän lisäksi saat Eläkkeensaaja lehden 7 kertaa vuodessa kotiin kannettuna, sisältyy jäsenmaksuun.

Vuosi 2019 oli Tapanilan Eläkkeensaajat ry:n 55 toimintavuosi, merkkipäivä on 24.05 jolloin yhdistys on perustettu.

Vuosi 2020 jää haikeena mieleen sillä Tapanilan Kotien Puolesta ry lopetti toimintansa yhdistyksen kevätkokoukseen, Tapanilan Eläkkeensaajat ry ottaa tästä eteenpäin vastuun viikottaisista toiminnoista.

Jäseniä oli Pärnussa kylpylä Terviksessä 1-7.3.2020 kuntoa kohentamassa, näin jälkikäteen sanottuna kerittiin juuri pois ja saatiin myös kuntoa nostettiin tautia vastaan taistelussa.

Vuoden 2020 toiminta oli normaalia kunnes COVID-19 koronavirus astui kuviin ja yhdistyksen toiminta pysähtyi kuin seinään 13.03.2020 klo 17.59 lähetetyllä tiedoitteella ilmoitettu jäsenistölle, samaan aikaan pysähtyi Tapanilan Työväentalon toiminta kokonaan. Toimintaa ei 17.07.2020 mennessä ole vielä voitu käynnistää, mutta toivottavasti syyskuussa päästäisiin normaaliin toimintaan. Tapanilan Työväentalo alkaa pikku hiljaa palailla toimintaan elokuun viimeisellä viikolla, Tapanilan Eläkkeensaajat aloittaa 01.09.2020 tiistaikerholla ja perässä aloittaa Tapanilan Seniorilaulajat samana päivänä. Toiminta on nyt käynnistynyt muuten paitsi torstaikerhot eivä toimi koska ei ole osallistujia, ainoa mikä toimii kunnolla on Tapanilan seniorilaulajat. Jouko Setälä on pitänyt tiistaikerhossa huolen musiikista ja lauluista.

Pitkäaikainen Tapanilan Työväentalon yhdistysten jäsen Martti Pöysälä nukkui pois keskuudestamme pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana 12.01.2021.

Martti Pöysälä toimi Tapanilan Eläkkeensaajat ry:n pitkäaikaisena jäsenenä ja puheenjohtajana vuosina 1999-2012 ja nimitettiin kunniapuheenjohtajaksi vuonna 2014. Tapanilan Seniorilaulajien puheenjohtajana ja kuoron laulajana Martti Pöysälä toimi aktiivisesti.

Vuotta 2021 vaivaa edelleen COVID-19 virus jotenka minkäänlaista toimintaa ei ole toistaiseksi.

Vanhustenviikon konsertissa kerhossa esiintyi Klaus Pennanen, Matti Pasanen ja Esa Aapro lauluja ja musiikkia oli eri aikakaudelta josta kuuliat saivat nauttia.

Vuosidet 2022-23 on menty COVID-19 viruksen kanssa ja toivottu että  jäsenistö pääsisi entiseen kerhorytmiin sillä puolet kerhossa käyneystä ennen virusta ovat olleet toistaiseksi poissa mutta toivosa on hyvä elää ja toivotaan jäsenten tottuvan että suojaus on aina paras konsti välttää kaikki taudit.

Vuosi 2024 alkaa, aikataulun mukaisesti. Tapanilan Eläkkeensaajat ry :lle tulee 24.05.2024 60 vuotta perustamisesta.

10 vuotta yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Irmeli Mäenpää luopuu puheenjohtajan tehtävästä ja siirtyy hallituksen varajäseneksi ja uutena puheenjohtajana aloittaa Jarmo Taavitsainen tammikuun alusta. Toimintaa yritetään saada uudistusta.

60-vuotisjuhlaa vietettään 21.05.2024 normaalina kerhopäivänä.

Ilman jäseniä ei ole yhdistyksiä, eli ota yhteyttä ja tule tutustumaan toimintaan.